Heb je een klacht?
Het kan gebeuren dat je een klacht hebt over de zorgboerderij. Een klacht is dat je aangeeft dat je ontevreden bent over hoe je behandeld wordt door de zorgboerderij of een medewerker van de zorgboerderij. Er zijn meerdere mogelijkheden beschikbaar om je klacht kenbaar te maken en u bent vrij om te kiezen.
Bespreek de klacht met de zorgboer, rechtstreeks of met behulp van een klachtenfunctionaris of een vertrouwenspersoon.
De zorgboerderij heeft een klachtenreglement cliënten zorgboerderijen. Je hebt deze ontvangen toen je op de zorgboerderij bent begonnen en deze staat op de website van de zorgboerderij.
1) Bespreek de klacht, op een rustig tijdstip, met de zorgboer en/of zorgboerin.
2) Maak met de zorgboer en/of zorgboerin een afspraak om over de klacht te praten. Neem je ouders of vertegenwoordigers mee.
3) Bespreek de klacht met de klachtenfunctionaris van de zorgboerderij. Deze helpt je bij het oplossen van de klacht en kan je ook verder helpen als het informeel oplossen niet lukt.
- Sietske Meindertsma
- Klachtenfunctionaris Keuningshof, [email protected]
4) Ga een gesprek aan met de onafhankelijke vertrouwenspersoon. De vertrouwens persoon is er voor jou en jouw belang.
- Zorgbelang Groningen
- Karin Woltjer
- Tel: 06 55 45 39 63 of 050- 571 39 99, [email protected]
De vertrouwenspersoon komt ook regelmatig langs op de groep. Dan is er ook de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan.
5) Wanneer je jeugdzorg krijgt kan je je klacht bespreken met een vertrouwenspersoon van Jeugdstem. Deze helpt je dan verder.
- Zie JeugdStem.nl voor meer informatie
- Tel: 088 555 1000 (gratis)
6) Dien een klacht in bij de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg. Voor meer informatie over en het reglement van de Landelijke Klachtencommissie zie: iar.nl/klachtencommissie/. Schrijf een brief of E-mail naar de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg. Vermeld in de brief:
- Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger of van diegene die je helpt bij het maken van de brief;
- De naam, adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en de persoon over wie je een klacht indient;
- Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover je een klacht hebt;
- De reden waarom je hier een klacht over hebt;
- Een beschrijving over wat je al hebt ondernomen om tot een oplossing van de klacht te komen;
- Stuur je brief naar: Stichting Geschillen in de Landbouw c.a.
- Klachtencommissie Landbouw en Zorg
- Postbus 245, 6700 AE Wageningen
- of e-mail: [email protected]
- Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de Klachtencommissie.
De landelijke klachtencommissie gaat de klacht dan onderzoeken. Het kan zijn dat je wordt gebeld of dat de commissie op de zorgboerderij of andere locatie op bezoek komt om meer informatie te vragen aan jou en aan de zorgboerderij. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of je klacht terecht is en welke dingen de KeuningsHof en jij zouden kunnen verbeteren. De behandeling van de klacht door de klachtencommissie brengt voor de klager geen kosten met zich mee.